ButterChicken

Idag testade jag att göra Butterchicken med kycklingfiléer 

Riktigt gott 🤩

4 portioner Butterchicken


Kycklingen:
3 st kycklingfiléer
Marinad:
2 dl turkisk yoghurt
1 msk gurkmeja
2 msk garam masala
2 msk spiskummin
1 tsk salt
Saften från en hel lime

Skär kycklingen i bitar. Blanda alla ingredienser till marinaden och häll sedan över kycklingen. Täck med plastfolie och låt kycklingen marineras i kylen i minst 8 timmar. Grilla sedan i ugnen på 225° i 20 min, gärna i en ugnsform med galler. 

Gör såsen: 

Ingredienser:

1 gul lök
1-2 tsk chiliflakes
1-2 tsk ingefära 
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater 
10-15 kardemummakärnor

1krm mald kardemumma

 1 kanelstång 

1msk mald spiskummin 

1 tsk gul curry 
50-75 g smör
1,5 dl vatten
1 msk tomatpuré

1 msk oxfond

2-3dl grädde 

Fräs lök och vitlök i smör, häll i tomatpurén och alla kryddor o fräs så att smakerna kommer fram 

Häll över de krossade tomaterna vattnet, grädden, oxfond &  låt koka i ca 10 min. Rör i smöret, därefter lägger du i kycklingfilén rör om o låter det småputtra under lock i 30 min 

Till grytan kokade jag basmatiris o toppade med lite persilja 

Kommentarer

Populära inlägg