Indisk kycklinggryta (försvenskad)


Har tagit iden från ett recept i MedMera tidningen. Men som vanligt när jag lagar mat så hittar jag på & "tager vad man haver"

5port

1 påse kycklinglårfilé .
1 frp krossade tomater
2 dl vatten
lite olja
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
0.5 chilifrukt
Lite cayennepeppar ( har blivit ett måste i nästan all mat, en smakförstärkare)
1 krm chilipulver
2 msk fryst koriander
1-2 msk garam masala krydda
salt behövs mycket & svartpeppar efter behag.
Ibland blir den lite syrlig då kan man ta ngn tsk socker i för att balansera upp smaken 

1-2dl grädde

Gör såhär:

Hacka lök & chili. Blanda ALLA ingredienser utom grädden i en gryta (jag anv gjutjärnsgryta) Sätt på locket. Låt koka under lock i ca 2h. Rörö om under tiden. Det sista häller jag i grädden & låter det koka ngr minuter & smakar av med salt och peppar. Jag serverar detta med basmatiris.
Vid några tillfällen har vi även bakat naanbröd och haft till 




Kommentarer

Populära inlägg