Hamburgerbröd -Potatobuns

Supergoda och luftiga hamburgerbröd.

Blir 16st bröd a'85gram
Gräddas i 200grader i 11-12min

2dl vatten
3dl mjölk
0,5dl potatismospulver
25gr färsk jäst el 6g torrjäst
10gram salt
30gram socker
715 gram vetemjöl
1 ägg
60gram rumstempererat smör eller flytande margarin
1 ägg +vatten för pensling
Ev. Sesamfrö

1. Blanda vatten och mjölk i en kastrull och värm till 40grader
2. Blanda potatismospulver, jäst, salt & socker i degblandaren och häll över den varma  mjölk/vattenblandningen. Rör runt tills det har löst sig och är en simmig vätska.
3. Vänd ner mjölet i degblandaren och kör några minuter tills det har gått ihop till en torr deg.
4.Knäck ägget i degen och kör några minuter till så det blandas ordentligt.
5. Vänd ner smöret i degen och kör ca 10min tills degen släpper från kanterna. Jag har även behövt tillföra lite extra mjöl. Men degen ska vara kladdig men släppa från kanterna.
Täck degen med plastfilm och låt den jäsa i 45 min
6. Ta upp degen på en mjölad bänk och dela upp den i 16st lika stora degklumpar a'85gram styck.
Forma till bollar, platta ut dem ordentligt och lägg på 2 plåtar.
Låt jäsa i 60-90min
7. Vispa ihop ägg o 1/5tsk vatten och pensla bröden. Strö ev över sesamfrö
8. Grädda i mitten av ugnen 11-12 min på 200grader tills de fått fin färg
9. När de svalnat något så förvara dem i en plastpåse, så blir de riktigt mjuka.
Dessa bröd går ypperligt att frysa in.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg