Fudge brownies

Fantastiskt goda, segmjuka brownies med krämig chokladtryffel på toppen.




125 g smör
2 ½ dl strösocker
1 dl kakao
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl

Chokladtryffel
1 ½ dl vispgrädde
200 g choklad ( jag har använt Marabous apelsinkrokant eller minkrokant o de blir gudomligt goda )
½ tsk smör

Garnering
ev flingsalt


GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, kakao, salt, vaniljsocker och ägg i kastrullen och rör om. Blanda sist i mjölet och rör ihop allt till en slät smet.

2. Lägg i ett bakplåtspapper i en liten gratäng form ( min form är ca 17x26) eller en rund bakform. Häll smeten i formen och bred ut den med en slickepott. Grädda kakan mitt i ugnen i 22min. Låt den svalna i formen. 

Gör under tiden chokladtryffeln.

3. Chokladtryffel: Koka upp grädden i en kastrull.

4. Stäng av värmen och låt chokladen och smöret smälta i eftervärmen. Rör om. Häll tryffeln i en skål och låt den stå i kylen i någon timme och tjockna, men inte stelna. Rör om då och då.

5. Bred ut tryffeln på kakan när den tjocknat och blivit bredbar. 

Jag har låtit min kaka med täcket stå i kylen över natten innan jag skurit upp dem i lagom stora bitar. Den är mäktig så mindre bitar är lagom.

Gott är att strö över lite flingsalt på kakan 

Jag förvarar kakorna svalt i kylen.


Kommentarer

Anonym sa…
Så gottit 6 fina :)
Tack för recept/Kram
Mita sa…
Mmm, mumsigt, perfekt för mig, gottegrisen,hehe...
Kramar♥
fianathome sa…
muums mums mumsigt! DE ska jag göra!!

Populära inlägg