Chili Cheese Muffinscones


Chili Cheese Muffinscones
12 st


5 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

1-1½ tsk salt Jag brukar ta 1 tsk salt & en nypa flingsalt

125 g kylskåpskallt smör

2 dl riven västerbottenost eller cheddar

2-3 msk finhackad feferoni

2½-3 dl mjölk


Sätt ugnen på 225 grader. Smörj 12 av hålen i en muffinsform med lite smör.

Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Smulasedan ner det kylskåpskalla smöret med fingertopparna till en grynig massa. Rörner den rivna osten och feferoni. Tillsätt mjölk och rör snabbt ihop så att detblir en kladdig och lätt sconesdeg. Arbeta inte degen för mycket. (Degen fårinte vara för torr, tillsätt extra mjölk om det behövs).

Fyll muffinsformarna med sconessmeten och låtdegen gärna vara lite toppig. Grädda mitt i ugnen ca 15 min eller tills de fåttfin färg.

Servera nygräddade kanske till en god soppa.
SMAKLIG SPIS








Till dotterns student gjorde jag många små muffinsscones i småbrödsformar. Gräddade dem 10-12min. Perfekta som små tilltugg.

Kommentarer

Populära inlägg