Mustig köttgryta a´la Mickis

Idag var jag sugen på att skapa en mustig köttgryta. Jag lagade den på "en höft"

Nötkött
purjolök
salt
peppar
grönpepparkorn
lagerblad
timjan
kalvfond
vinbärsgele
½ tsk fransk senap
morötter
rödvin
persilja
ev kantareller

Nötkött. Jag hade strimlat ytterlår, men det går med grytbitar eller liknande.
Stek köttet med lite hackad purjolök + salt&peppar Lägg över i en gryta. Häll över vatten, 10 hela grönpepparkorn, 3 lagerblad, ngn tsk timjan, 2msk kalvfond, 1msk vinbersgele, morötter i bitar & 1-2msk rödvin. Låt koka tills köttet är mört. Red av såsen & ta i lite matlagningsgrädde. Smaka av med krossad grönpeppar & salt. Ta i lite soja för färgens skull & lite hackad persilja. Till detta serverade jag kokt potatis & ngr smörstekta kantareller, I min familj är det bara jag som äter kantareller så de kan inte ligga i grytan...

 JÄTTEGOTT!

Kommentarer

Populära inlägg